Vissza az előző oldalra
A minősített természetiskolai létesítmények és programszolgáltatások listája [Minősített bázishelyek] [Minősített oktatóhelyek] [Minősített mobilprogramok]
A nemzeti park igazgatóságokhoz kötődő erdei iskolai programszolgáltatás
A Természetiskolák minősítési rendszerének megalapozása
A nemzeti park igazgatóságok Szervezeti és Működési Szabályzata értelmében az igazgatóságok állami feladatként ellátott alaptevékenységeik körében ellátják a természetvédelmi bemutató, ismeretterjesztő, valamint oktatási célú létesítmények fenntartásával és működtetésével kapcsolatos feladatokat, e mellett – ismeretterjesztő és foglalkoztató programok szervezésével – természetvédelmi oktatási, nevelési és ismeretterjesztési tevékenységeket végeznek. A nemzeti park igazgatóságok által nyújtott erdei iskolai szolgáltatás szakmai színvonala mindig példaértékűnek volt tekinthető, azonban az egységes kínálat érdekében és a növekvő minőségbiztosítási elvárásokra válaszolva egy aktuális kérdéseket és kihívásokat felvállaló minősítési rendszer kidolgozása vált szükségessé.
Az új minősítési rendszerrel elsődlegesen a nemzeti park igazgatóságok által üzemeltetett erdei iskolák, mint létesítmények, valamint az erdei iskolai programszolgáltatás minősítése, minőségbiztosításának megalapozása volt a cél. A hagyományos, meglévő értékeket megőrizve, de új névvel és bővített tartalommal folyik tovább a nemzeti park igazgatóságoknál a környezeti nevelési munka és ezen belül is az erdei iskolai programszolgáltatás. Ezt a változási/minősítési folyamatot névváltozás is megerősíti, így a nemzeti park igazgatóságoknál az új minősítési rendszernek megfelelő erdei iskolai létesítmények és programok a minősített TERMÉSZETISKOLA nevet fogják viselni, ami jobban utal az igazgatóságok tevékenységére, a táj- és természetvédelem fontosságára, valamint a táji és természeti értékek bemutatásában végzett több évtizedes munkára.
A minősítési kategóriák meghatározásánál figyelembe vettük az elmúlt tíz év tapasztalatait, az iskolák részéről jelentkező tendenciákat és igényeket. Vezérelvnek tekintettük, hogy a minősítés alapja elsődlegesen a szakmai tartalom és nem a meglévő infrastrukturális háttér. Az egyes minősítési kategóriák definiálása mellett meghatároztuk a kötelezően teljesítendő alapkövetelményeket, valamint azokat a kizáró tényezőket is, amelyek megkérdőjelezhetik a környezeti nevelési tevékenység szellemiségét és minőségét.
A tíz nemzeti park igazgatóság változatos természeti és táji adottságokkal, értékekkel rendelkezik. Azonos színvonalú bemutatásuk és a létesítmények, valamint az ott végzett szakmai, környezeti nevelői munka egységes és objektív minőségbiztosítása érdekében három lépcsős rendszert alakítottunk ki, amely a Kizáró tényezők, az Alapelveknek való megfelelés és a Plusz pontok rendszeréből épül föl.
Az alapelvek meghatározásával a TERMÉSZETISKOLA névhez kapcsolódó szakmai és infrastrukturális követelmények (magas) szintjét kívántuk rögzíteni. Fontosnak tartottuk, hogy a bevezetésre kerülő TERMÉSZETISKOLA elnevezés használatára való jogosultság minden esetben a magasan pozícionált szakmai színvonal garanciáját jelentse. Ezt a megközelítést hivatott biztosítani a minősítési rendszerben a következő alapelveknek való megfelelés. Az alapelvek a kizáró tényezőkre tekintettel, az egyes minősítési kategóriákkal összhangban lettek meghatározva.
Általános alapelveket rögzítettünk, amelyek minden minősítendő létesítményre és szolgáltatásra vonatkoznak:
A minősítési alapelvek érvényesítését szolgáló értékelési szempontok tematikus bontása a következő:
A Természetiskolák működésével, programfelépítésével kapcsolatos sarokpontok rögzítése is megtörtént, pl.: a foglalkozások korosztályokhoz igazított időtartama, a 3−5 napos erdei iskolai programszolgáltatás keretében biztosított foglalkozások számának alsó határa.
A pluszpontok a minősítés „finomra hangolását” teszik lehetővé annak érdekében, hogy az egyes létesítmények előbbieken felüli további szolgáltatásait, egyedi/helyi adottságokhoz alkalmazkodó speciális kínálatát, valamint a környezeti nevelők aktivitását (pl. saját fejlesztésű elemek, játékok, foglalkoztató füzetek) is külön értékelni lehessen.
Minősítési kategóriák
Minősített nemzeti parki természetiskola – bázishely
A minősített nemzeti parki Természetiskola – Bázishely, megfelelő személyi feltételekkel, kül- és beltéri infrastruktúrával, valamint szállás és étkezés biztosításával alkalmas az adott nemzeti park igazgatóság működési területének természeti és táji értékein alapuló, valamint a természetvédelem és a környezeti nevelés alapelvének megfelelő témakörökben 3−5 napos erdei iskolai szolgáltatás megvalósítására.
Minősített nemzeti parki természetiskola – oktatóhely
A minősített nemzeti parki Természetiskola – Oktatóhely, megfelelő személyi feltételekkel, kül- és beltéri infrastruktúrával, szálláshely nélkül, – lehetőség szerint étkezési lehetőség biztosításával/közvetítésével – alkalmas az adott nemzeti park igazgatóság működési területének természeti és táji értékein alapuló, valamint a természetvédelem és a környezeti nevelés alapelvének megfelelő témakörökben, akár több egymást követő napon erdei iskolai szolgáltatás megvalósítására.
Minősített nemzeti parki természetiskolai mobil program
A minősített nemzeti parki Természetiskolai Mobil Program, szakszemélyzet lebonyolításában speciális helyszínen, valamint a programhoz tartozó speciális eszközpark kitelepítésével külső helyszíneken megvalósítva alkalmas az adott nemzeti park igazgatóság működési területének természeti és táji értékein alapuló, valamint a természetvédelem és a környezeti nevelés alapelvének megfelelő témakörökben erdei iskolai programszolgáltatás megvalósítására. Időtartama legalább 2 tanóra, legfeljebb 6 tanóra. A mobil program kiegészítő jelleggel kapcsolható bázishely, illetve oktatóhely kínálatához.
A fenti elvek alapján kidolgozott minősítési rendszer lehetővé teszi az iskolák és a családok igényeihez igazítani a természetvédelmi bemutatás egyik leghatékonyabb eszközét, az erdei iskolai programszolgáltatást. A minősítési kategóriák bővítésével lehetővé válik, hogy az adott térségben működő szállásszolgáltatók is bekapcsolódhassanak, de a szakmai programok továbbra is a nemzeti park igazgatósági tudásbázisra épüljenek.
MINŐSÍTETT TERMÉSZETISKOLAI LÉTESÍTMÉNYEK ÉS PROGRAMSZOLGÁLTATÁSOK
A nemzeti park igazgatóságokhoz kötődő Természetiskolai minősítés 2022. májusában lezárt első ütemében az egyes, fent ismertetett kategóriákban a következő létesítmények és programszolgáltatások kaptak minősítést. A környezeti nevelési programokkal és a helyszínekkel kapcsolatban további információ a megadott hivatkozásokkal és e-mail címeken érhető el.
TERMÉSZETISKOLA – MINŐSÍTETT BÁZISHELY
Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság
Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság
Bükki Nemzeti Park Igazgatóság
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság
Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság
Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság
Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság
Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság
TERMÉSZETISKOLA – MINŐSÍTETT OKTATÓHELY
Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság
TERMÉSZETISKOLA – MINŐSÍTETT MOBILPROGRAM
Sáv bezárása