Vissza az előző oldalra
A 2007. március elsején a Magyar Közlöny 24. számában megjelent 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény felhatalmazása alapján a magyar légtérszerkezet részeként természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légtereket is meghatároz.
A rendelet, ezáltal a légtérszerkezet és a légterekre vonatkozó szabályok hatályba lépésének időpontja 2007. május 10. A rendelet 2010-ben történt módosítása többek között a természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek elhelyezkedésére és a korlátozás idejére vonatkozó szabályozást is érintette.
A természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek kijelölése védett és fokozottan védett, illetve közösségi jelentőségű madárfajok védelme érdekében történt.
Előzmények, a szakmai előkészítés folyamata A hajtóművel rendelkező légijárművek kis magasságban történő repülése természetvédelmi szempontok érvényesítése céljából történő szabályozásának igénye először a Bükki Nemzeti Park fölött végzett repülések miatt jelentkezett. Az említett repülések komoly természetvédelmi (elsősorban madárvédelmi) problémákat okoztak.
Ezt követően a Természetvédelmi Hivatal (TvH) összegyűjtötte a nemzeti park igazgatóságoktól a természetvédelmi korlátozott légterek helyére és magasságára vonatkozó javaslatokat.
A természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek a magyar légtérszerkezetben való megjelenésének szakmai előkészítése 2005 nyarán kezdődött a HungaroControl Zrt. koordinációjával. A szakmai egyeztetések a GKM, a HM, a Polgári Légiforgalmi Hatóság, a Katonai Légügyi Hivatal és egyéb érintettek bevonásával történtek. A természetvédelmi indokból kijelölt légterekre vonatkozó javaslatokról a TvH munkatársai a HungaroControl Zrt. felkérésére a 2006-os KONTAKT Kisgépes Szakmai Napon tájékoztatták az érintett repülős szervezeteket és érdeklődőket.
A széleskörű egyeztetés eredményeként megszületett, a természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterekre vonatkozó javaslatot (egyéb, a magyar légtér szerkezetének módosítására vonatkozó javaslatokkal együtt) a Nemzeti Légtér Koordinációs Bizottság 2006. szeptemberében elfogadta, ezt követően megkezdődött a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló jogszabály kihirdetésének előkészítése.
2007. március elsején a Magyar Közlöny 24. számában megjelent a 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet.
A rendelet ezt követően az időközben megfogalmazódott igények és szakmai kezdeményezések alapján, alapos szakmai előkészítő munka eredményként a 37/2010. (V. 4.) KHEM rendelet hatályba lépésével (2010. május 6.) módosult. A módosítás a természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légtereket is érintette.
A korlátozott légterek kijelölésének természetvédelmi indokai A kis magasságban végzett repülések hatása a madarakra A zavarás mértéke több tényezőtől függhet: – a hajtómű keltette zaj nagyságától, – a zavarás időtartamától, – a zavarás rendszerességétől, – az állat fiziológiai állapotától stb.
A zavarásra adott reakció széles skálán mozog: – a madár a zavaró objektumot figyeli és nem táplálkozik, – felrepül, majd visszaszáll, – végleg elhagyja a területet.
Természetvédelmi indokok Védett, fokozottan védett és közösségi jelentőségű madárfajok esetében:
– fészkelő madarak védelme (érzékeny madárfajok, pl. túzok füves pusztákon, gémfélék telepei vizes élőhelyeken, ragadozómadarak és fekete gólya erdős területeken);
– vonuló vízimadarak védelme (kiemelt vonulási útvonalakra eső vizes élőhelyeken, ahol koncentráltan, nagy mennyiségben fordulnak elő madarak);
– a fészküket zavarás miatt elhagyó madarak költése veszélybe kerül, az őrizetlen fészekaljak nagyobb arányban esnek áldozatul a ragadozóknak, a tojások, a fiókák kihűlhetnek stb.;
– rendszeres zavarás esetén a madarak végleg elhagyhatják a fészket;
– a rendszeresen felzavart madarak kevésbé tudnak felkészülni az energiaigényes, megerőltető vonulásra, illetve telelésre;
– a vonuló vízimadártömegek felzavarása légiközlekedés-biztonsági szempontból is kockázatos.
A természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek és a kapcsolódó szabályozás
A természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek elhelyezkedését és a korlátozás idejét a már említett 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM rendelet szabályozza. A környezetvédelmi korlátozott légterek igénybevételével kapcsolatos engedélyezési eljárásba be kell vonni a természetvédelmi hatóságot. A természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek magassága a földfelszíntől számítva (AGL) 300 m (1000 láb), illetve 450 m (1500 láb). A légterek felszíni vetületének elhelyezkedését sarokpont koordináták megadásával határozza meg a 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM rendelet.
Természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek elhelyezkedése és főbb paraméterei megtekinthetők a https://terkep.legter.hu honlapon. A természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterekre vonatkozó, GPS kezelő szoftverek által értelmezett és kezelt téradatok innen tölthetők le: https://www.galatech.hu/pg/dir/MoICAO/Mo_ICAO.htm.
A természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterekre vonatkozó, az említett jogszabályokban szereplő legfontosabb szabályok:
– hajtóművel rendelkező és a hajtóművét használó légijárművel és hőlégballonnal tilos a repülés, kivéve az alább felsorolt célból történő repüléseket: – térképezés céljából történő repülés, – mérőkamerás légifényképezés, vagy egyéb, távérzékelési célú repülés, – egyéb képrögzítés, illetve felvételkészítés céljából történő repülés, – szúnyogirtás, mező- és erdőgazdasági légi munkavégzés céljából végzett repülés, – polgári célú légi felderítés és megfigyelés (például vezetékellenőrzés, vadszámlálás) céljából végzett repülés, – egyéb, közérdekű célból történő repülés, amikor a légtér hajtóművel felszerelt légijárművel, valamint hőlégballonnal történő igénybevételéhez a légiközlekedési hatóság engedélye szükséges. A légiközlekedési hatóság az engedélyezési eljárásba szakhatóságként bevonja az illetékes természetvédelmi hatóságot. Az eljárás során a természetvédelmi hatóság a szakmai állásfoglalását a szóban forgó korlátozott légterek esetében természetvédelmi szempontok: – az engedélyezés tárgyát képező tevékenység a védett és fokozottan védett, valamint közösségi jelentőségű madárfajok egyedeire, populációira, élő-, táplálkozó-, és szaporodóhelyeire gyakorolt várható hatása, – a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 43. §-a, – a veszélyeztetettség mértéke és jellege figyelembevételével adja meg.
A természetvédelmi hatóság a szakmai állásfoglalásában a természeti értékek veszélyeztetésének elkerülése, illetve csökkentése érdekében a repülési útvonalra és a repülési magasságra, illetve a repülés időtartamára vonatkozó feltételeket adhat meg a repülési szabályok figyelembevételével;
– a természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek alatt nem létesíthető nem nyilvános fel- és leszállóhely, kivéve a külön jogszabályban szabályozott mező- és erdőgazdasági légi munkavégzéshez szükséges fel- és leszállóhelyet;
– a korlátozott légterekre általánosságban – így a természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterekre is – érvényes, hogy – természeti csapás, tömegszerencsétlenség vagy repülőbaleset következményeinek felszámolását szolgáló kutatás-mentés, – életmentés, – sürgős betegszállítás, – rendészeti vagy külön törvény alapján bűnüldözés feladata céljából végzett repülés esetén a korlátozott légtér igénybevételéhez nem szükséges előzetes engedély.
További, a magyar légtérszerkezetre vonatkozó információk a HungaroControl Zrt. honlapján találhatók.
Sáv bezárása